Going Down Under part III - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Going Down Under part III - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Going Down Under part III

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

28 Juni 2014 | Australië, Airlie Beach

G'day everyone!

In Brisbane zijn we één dag gebleven en dat was naar onze mening ook genoeg voor deze stad. Het is een leuke stad maar als toerist heeft het niet veel bijzonders en zou je het het beste kunnen omschrijven als 'just another city'. Die nacht moesten we wel om 5 uur op om de eerste WK wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Spanje te kunnen zien.

De volgende dag zijn we vervolgens vertrokken naar Noosa waar we 4 dagen in een bushcamp in het national park van Noosa verbleven. Hier hebben we 2 dagen een zelfguided dagtocht gedaan door de Everglades. De eerste nacht verbleven we met z'n allen in een dorm. Wat was dat koud zeg! Los van het feit dat de stapelbedden die uit een soort hangmatten bestonden te klein waren voor ons (en al helemaal voor Maarten) was het ook nog eens steen en steenkoud waardoor we letterlijk de gehele nacht wakker hebben gelegen. De tweede dag begonnen we onze selfguided tour en waren we met 3 kano's van 3 personen. Er werd uitgelegd waar we heen moesten kanoën en toen konden we vertrekken. In totaal hebben we de eerste dag ongeveer 14 kilometer afgelegd. We zijn door de Everglades naar een groot meer gekanood en hebben aan een strandje aangelegd en daar de middag doorgebracht. Aan het einde van de dag waren we echt helemaal kapot van het kanoën. Het werd op een gegeven moment behoorlijk zwaar en we hadden de stroming tegen. 's Avonds hebben we met zijn allen aan het kampvuur gezeten.

De volgende dag maakten we een trip richting een ander groot meer. Er werd ons verteld dat we naar een eilandje op dat meer konden gaan en naar een strandje. Op het strandje hebben we vervolgens de hele middag doorgebracht. Het leuke aan dit strandje was dat er heel veel pijlstaartroggen zwommen dichtbij het strand. 's Avonds hebben we weer met zijn allen bij het kampvuur gezeten en veel gelachen. Dat kan ook bijna niet anders als je een groep hebt met veel Engelsen, Welshmen en Schotten haha.

De laatste dag zijn we vroeg vertrokken terug naar Noosa. Hier hebben we nog 1 dag verbleven, die we aan het prachtige strand van Noosa hebben doorgebracht. Omdat Nederland die nacht om 2 uur zou spelen hadden we gevraagd of het uitgezonden zou worden in de tv-room. Dit zou wel gebeuren werd er gezegd, dus wij stonden om 2 uur op om de wedstrijd te gaan kijken. Komen we bij de tv-room aan, blijkt deze dicht te zijn. Toen zijn we maar met een dekentje buiten op een trap gaan zitten waar we goed wifi bereik hadden en hebben we de wedstrijd via de Ipad proberen te streamen. Dit was helaas niet echt een heel groot succes, maar het was te proberen haha.

De volgende ochtend zijn we richting Rainbow Beach gegaan, waarvandaan we naar het grootste zandeiland ter wereld vertrokken: Frasers Island. Het eiland is maar liefst 122 km lang en 5 tot 25 km breed! Doordat alle wegen er onverhard zijn en vol met mul zand is het eiland alleen begaanbaar voor auto's met vierwielaandrijving. Die middag kregen we met zijn allen een briefing over wat we gingen doen op Fraser Island en met wie we in de groep zaten. Als we alles mochten geloven dan is dit een eiland vol met gevaarlijke dieren. Zo hebben ze de vier meest gevaarlijke slangen, zeer gevaarlijke spinnen, dingo's, haaien etc. In de zee mocht dan ook absoluut niet gezwommen worden!

De volgende dag moesten we ons voor het hostel verzamelen. Daar kreeg ieder met zijn groep een eigen achtpersoons 4WD Land Cruiser. Vervolgens vertrokken we onder leiding van een gids met 4 auto's naar de ferry waarmee we naar het eiland gebracht werden. Omdat Fraser een zandeiland is kan het best lastig zijn om daar door het zachte zand te moeten rijden. Zo kwam onze driver al gelijk vast te zitten op het strand waar we de ferry moesten nemen. Op Fraser aangekomen zijn we langs de kust over het strand gaan rijden. Bij aankomst zagen we gelijk al 3 dingo's waarvan 1 een schildpad aan het opeten was. Daarna zijn we doorgereden en hebben we met zijn allen geluncht. Elke groep had zijn eigen mand waarin het eten voor tijdens de tour zat. Daarbij hebben we een blad gehad waarop was aangegeven wat we elke dag als lunch, diner en ontbijt hadden. Na geluncht te hebben zijn we weer verder gaan cruisen over het eiland. Vervolgens zijn we via een hele hobbelige weg naar Lake McKenzie gereden. Dit is een van de vele zoetwatermeren op het eiland, doordat Lake McKenzie een zogenaamd 'perched lake' is bestaat het bovendien volledig uit regenwater... heerlijk verfrissend dus! In het meer hebben we gezwommen en ons zilverwaar gepoetst wat er inderdaad heel mooi van ging glanzen. Op de terug weg kwamen we opeens in een file te staan. Toen we goed keken konden we zien dat een auto van een andere tour groep omgeslagen was. Met twee andere auto's werd deze auto weer overeind getrokken en aan de kant gezet, zodat onze groep weer verder kon. Daarna zijn naar het kamp vertrokken. Onderweg kon je langs de kust vele walvissen zien die water omhoog spoten of met hun staart gingen klappen op het water. Heel gaaf om te zien! Die avond hebben we samen gekookt en rond het kampvuur gechilled.

De volgende ochtend vertrokken we naar Indian Head, de bekendste lookout point op het eiland. Onderweg zagen we alweer veel walvissen. Daarna hebben we de Indian Head beklommen en hebben we daar een tijd naar de zee gekeken. Dit was namelijk een perfecte plek om veel zeedieren te spotten. Zo hebben we walvissen, mantarays, haaien, dolfijnen en walvissen kunnen zien. Daarna zijn we naar een scheepswrak geweest dat aan de kust lag en hebben we gezwommen in de Champagne Pools en daarna bij Eli Creek. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het kamp en hebben we 's avonds met zijn allen een grote beach party gehad onder een prachtige sterrenhemel. Daarna zijn we weer met de auto teruggegaan. We gingen proberen zoveel mogelijk mensen in 1 auto te krijgen om dan terug te rijden. De deur was alleen nog niet dicht of mensen begonnen te schreeuwen dat ze eruit wilden. Wat bleek... iemand had in de auto gekotst over een meisje uit onze groep heen. Daarna hebben we het feest op de camping voorgezet.

De laatste dag zijn we naar Lake Wabby gegaan en ook hier hebben we weer in gezwommen. Onderweg zagen we nog wat dingo's en een walvis die met zijn staart op het water sloeg. Hierna zijn we richting de ferry gegaan om vervolgens terug naar het hostel te gaan. Al met al was deze tour volgens ons (en vele anderen!) misschien wel de leukste tour die we ooit gedaan hebben. Super mooi weer, cruisen over het strand, zwemmen in allerlei zoetwatermeren en van de prachtige en spectaculaire wildlife genieten!

De volgende dag zijn we nog naar de Carlo Sand Blow (soort van gigantische zandduin) in Rainbow Beach gegaan en zijn daarna met de bus naar onze volgende stop Agnes Water vertrokken.

Na één nacht in Agnes Water te hebben doorgebracht, zijn we vervolgens de volgende ochtend vertrokken voor onze Castaway tour. 's Ochtends hebben we ons samen met 10 anderen verzameld en onze briefing over de tour gehad. Castaway is een onbewoond eiland vlakbij Agnes Water waar wij per vliegtuig moesten komen. We vertrokken samen met nog een andere deelnemer als eerste in het vliegtuig naar Castaway eiland. Het was een vlucht van ongeveer 15 minuten en om het niet te saai te maken vond de piloot het leuk om trucs uit te halen, zoals opeens recht naar beneden te vliegen waardoor je door de G-krachten van je stoel af vloog haha. Op Castaway aangekomen zagen we aan het strand onze gemeenschappelijke tent. Het eerste wat ons werd verteld was dat we absoluut geen eten in onze eigen tent mochten bewaren. De raten, muizen en goanna's (soort van varanen) zouden het heel goed kunnen ruiken en zich vervolgens door de tent heen bijten om het op te kunnen eten. Nog geen seconde later zagen we al twee goanna's door onze keuken en langs de prullenbakken lopen op zoek naar eten. Daarna hebben we eigenlijk de hele dag op het strand gechilled en hebben we oesters gevangen en opgegeten, Maarten dan. Daarnaast heeft Maarten een hele poos met de andere jongens in de brandende zon gevoetbald op het strand, niet geheel onverwachts waren ze snel uitgeput haha. 's Avonds hebben we samen gekookt en rond het kampvuur gezeten. Deze dag was het ook Alba's verjaardag, op een gegeven moment kwam een Deense jongen die zei dat Alba moest meekomen omdat Maarten iets niet kon vinden. Bij de tent aangekomen waren er op de grond allemaal kaarsjes aangestoken en kwam de hele groep als verrassing "Happy Birthday" zingen. Ook had Maarten de tent gevuld met allemaal ballonnen wat het helemaal afmaakte. Daarna hebben we met zijn allen marshmallows gegeten en wat gedronken rondom het kampvuur.

De volgende dag hebben we met de groep een wandeling naar de vuurtoren op het eiland gemaakt en zijn we aan de andere kant van het eiland krabben proberen te vangen en hebben we een grot bezocht. Op dat strand waren echt honderden kleine krabben die zodra we dichterbij kwamen allemaal wegrenden wat je zelfs kon horen. Vervolgens als je dichtbij kwam staan groeven zij zich allemaal gelijk in de grond. Teruggekomen op het kamp hebben we voor de rest van de dag rond het kampvuur gezeten en wat spellen gespeeld. 's Avonds hebben we weer marshmallows gegeten en hebben we deeg op een stokje gedaan en hebben we broodjes gemaakt boven het kampvuur.

De volgende dag vlogen we (met opnieuw een spectaculaire vlucht) helaas alweer terug naar Agnes Water. Het leuke was echter dat we met de volledige groep van Castaway die ook in ons hostel sliepen samen een kamer deelden. Hier hebben we nog een aantal leuke dagen in Agnes Water mee gehad. Verder hebben wij ook nog een 3 uur durende surfles genomen. Voor ons beiden was dit onze eerste echte surfles en we vonden het beiden super leuk om te doen maar ook erg lastig haha. Gelukkig konden we af en toe eventjes staan maar we moeten denk ik nog wel even blijven oefenen haha. Na de laatste dag in Agnes Water aan het strand te hebben doorgebracht zijn we 's avonds met de nachtbus naar Airlie Beach vertrokken. Hier hebben we super veel zin in, want hier gaan we een driedaagse boottour naar de Whitsundayeilanden maken wat een van de mooiste eilanden ter wereld zijn, maar zien we ook weer een aantal vrienden die we op Castaway hebben leren kennen.

P.S. Het weer is de laatste tijd echt geweldig (graadje of 24 and counting!). Hoe hoger we naar het noorden gaan hoe warmer het wordt. En dan te bedenken dat we midden in de Australische winter zitten!

Tot de volgende keer!

• 28 Juni 2014 - 18:00

Herman:

Hoi Alba en Maarten,

Mooi reisverslag weer. Pijlstaartroggen zijn mooi maar vooral niet op gaan staan hoor. Ga straks eens de andere dieren opzoeken om te zien hoe zijn. Maarten dus een mooie verrassing in petto voor Alba's verjaardag. Leuk hoor. Wij nu naar onze laatste zwemzaterdag van het seizoen en dan dus iets anders verzinnen om de conditie op peil te houden. Misschien kanoën?

Veel plezier nog.

Gaan jullie ook nog naar de Ayers Rock?

• 29 Juni 2014 - 02:49

Kees:

Maarten en Alba opnieuw een prachtige aflevering van Going down under, mooi om te lezen. Met de foto's erbij wordt het allemaal wat duidelijker. Eindeloze stranden en al die maffe dieren die jullie ontmoeten tijdens jullie reis. Vanavond de kraker tegen Mexico, zal me benieuwen. Tot jullie volgende verslag. Alba nog proficiat met je verjaardag. Groet Kees.

• 30 Juni 2014 - 11:01

Edo:

Hoi Maarten en Alba,

Wederom een prachtig reisverslag wat ik met veel plezier een aantal keren heb gelezen. Blijft fascinerend om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven. Enjoy, gr pa x