Going Down Under part IV - Reisverslag uit Darwin, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Going Down Under part IV - Reisverslag uit Darwin, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Going Down Under part IV

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

17 Juli 2014 | Australië, Darwin

G'day everyone!

Hier zijn we weer! Zoals we de vorige keer al vertelden zijn we met de nachtbus naar Airlie Beach vertrokken. Airlie Beach is een klein kustplaatsje bestaande uit één hoofdstraat, waar je kunt uitgaan en een beetje winkelen. Na aankomst zijn we met wat vrienden naar het Lagoon gegaan. Dit is een soort groot openbaar zwembad waar je gratis naar toe kunt gaan. Hierna zijn we naar een gratis BBQ gegaan en hebben we 's avonds onze tassen ingepakt voor de Whitsundays. 's Nachts om 2 uur zijn we nog met onze Schotse vriend Stewart naar een bar gegaan om daar de wedstrijd Nederland - Mexico te kijken. Er waren veel Nederlanders aanwezig, maar ook een aantal Mexicanen wat de wedstrijd een leuke sfeer gaf.

De volgende dag vertrokken we om 8 uur met een zeilboot, wat oorspronkelijk gemaakt is om wedstrijden mee te zeilen, naar de eilandengroep Whitsundays. We hadden prachtig weer alleen het waaide erg hard en die wind was behoorlijk koud. Daarentegen was dit weer geweldig voor het zeilen natuurlijk! Nadat de mannen de zeilen omhoog hadden gehesen begon het zeilen. Binnen 10 minuten waren we al behoorlijk nat, aangezien we voorin de boot zaten waar de golven over de boot heen kwamen. Na een kleine 2 uur gezeild te hebben, kwamen we aan op onze eerste bestemming: een eiland met een prachtig klein wit strand. Hier gingen we snorkelen. Met een klein bootje werden we naar de kant gebracht. Bij het instappen ging er alleen al iets mis bij een Ierse jongen. Hij stapt van de ladder in het kleine bootje en laat zo zijn handdoek tussen de twee boten vallen. Deze begon gelijk te zinken, waarna de schipper zei dat hij hem snel moest pakken. De Ier pakte zijn snorkel en duikbril, maar wilde zijn snorkel los maken van zijn duikbril. Met een ruk trekt ie de snorkel los en ... Ploep ... het stukje dat de snorkel en bril aan de elkaar verbindt valt tevens zo in het water. Wij kwamen allemaal niet meer bij van het lachen en de schipper: "What the fuck did you loose now?!?! Sit down and don't move anymore!". Op het mooie strandje aangekomen bleek dat mooie witte strand een koraal strand te zijn wat alles behalve comfortabel loopt haha. We zijn hier gaan snorkelen waarbij we prachtig koraal en vele tropische vissen (de Whitsunday Islands maken deel uit van het wereldberoemde Great Barrier Reef!) gezien hebben. Ook hebben we een proefduik gemaakt waarbij we de basics van het duiken geleerd hebben wat erg leuk was! Daarna zijn we weer gaan varen, zijn we naar nog een strandje gegaan en hebben we de zonsondergang vanaf de boot gekeken.

De volgende ochtend zijn we weer gaan varen en zijn we naar het mooiste strand van de Whitsundays en tevens een van de mooiste stranden ter wereld geweest. Na een korte wandeling kwamen we bij een uitkijkpunt aan. WOW!!! Prachtige witte stranden met helder azuurblauw water! Echt adembenemend mooi! Daarna zijn we naar het strand gegaan en zijn we daar 2 uur gebleven. Daarna zijn we weer terug gegaan naar de boot. Na de lunch zijn we naar een ander koraal strand gegaan waar we weer gesnorkeld hebben. 's Avonds hebben we wat kaartspellen gespeeld met de rest van de groep op de boot.

De laatste dag zijn we naar Turtle Bay geweest, waar we ook weer gesnorkeld hebben. Hier heeft Maarten tijdens het snorkelen (zoals de naam van de baai al doet vermoeden) een schildpad gezien! Hierna zijn we na de lunch weer huiswaarts gegaan. Op de terugweg stond er nog een veel hardere wind. Dus toen we dit keer gingen zeilen lagen we zo schuin in het water dat de zijkant van de boot bijna onderwater ging. Dit keer hadden we alleen betere plekken uitgekozen, namelijk achterin de boot. En vanaf hier had je goed zicht op de gigantische golven die vervolgens over de voorkant van de boot heen gingen, waardoor sommigen zeik en zeiknat waren ;). Teruggekomen zijn we met wat vrienden gaan chillen en de laatste dag in Airlie Beach zijn we ergens wat gaan drinken met z'n allen. 's Nachts zijn we weer met de nachtbus vertrokken, maar dit keer naar Cairns. Dit is tevens onze laatste stop van de East Coast.

Van velen hadden we gehoord dat Cairns niet zoveel voorstelde en dat er niet veel te doen was. Maar wij vonden het eigenlijk een heel leuk plaatsje. Wat groter dan Noosa, Airlie en Byron met veel leuke winkels, een heel mooi Lagoon en een leuke lokale markt. Daarna zijn we naar Kewarra Beach gegaan wat ten noorden van Cairns ligt. Hier wilden we van Kewarra Beach naar Palm Cove lopen. Maar na wat Australiërs gesproken te hebben, besloten we toch maar om dit niet te doen. Waarom? Deze stranden liggen aan de rand van een groot regenwoud en tussen deze twee stranden zit tevens een creek. In deze creek leven krokodillen en er is een kans aanwezig dat die het strand op komen. Iemand vertelde dat ze iemand kent die het twee keer geprobeerd heeft en toen beide keren moest rennen voor z'n leven. 's Avonds zijn we naar de night market gegaan en hebben we samen met twee Nederlandse vrienden gezocht naar een plek waar we om 6 uur de volgende ochtend Nederland - Costa Rica te kijken. Niks kunnen vinden helaas, dus dan maar online gevolgd.

De volgende ochtend gingen we met een eendaagse tour wederom de zee op om opnieuw te (proef)duiken en snorkelen in de Great Barrier Reef. Het rif bij Cairns schijnt namelijk het mooiste deel van de Great Barrier Reef (welke strekt over meer dan 2000km!) te zijn! Hier hebben we gedoken, waarbij we opnieuw veel mooie vissen en koraal hebben gezien. Veel nemo's! Daarna hebben we nog gesnorkeld. Leuk was dat bij de boot een Napoleonvis die heel dicht bij je kwam en het leuk vindt om te spelen met je. De volgende stop was Micheal Bay waar we weer gesnorkeld hebben. Hier hebben we alleen ook nog 3 schildpadden gezien! Heel gaaf!

De volgende ochtend vertrokken we per vliegtuig naar de echte outback van Australië, Alice Springs. Hier hebben we de zonsondergang vanaf Anzac Hill bekeken en zijn we door het plaatsje gelopen. Hier zitten echt heel veel aboriginals in groepen op straat, in parken echt overal. De aboriginals in de grotere steden zijn vaak een beetje de 'probleemgevallen'. En wat ze de hele dag doen? Geen idee, drinken maar meer niet volgens mij. Verder stinken ze echt heel erg en je ruikt het al 3 meter voordat je er langs loopt. We kregen een beetje de indruk dat ze zich ook niet echt douchen, want naast het feit dat ze stinken zagen we een aboriginal in een winkel waar ze even heel veel deo ging opspuiten en zagen daarna hoe ze iets probeerde te stelen.

De volgende ochtend vertrokken we om 5:30 met The Rock tour naar de echte outback. De tour waarmee we in 3 dagen maar liefst 1600 km af gaan leggen en onder andere naar Kings Canyon en de Uluru Rock (ook wel Ayers Rock genoemd) gaan! De eerste dag zijn we naar de Kings Canyon geweest. Een geweldig mooie roodkleurige canyon. Hier hebben we een 3 uur durende wandeling gemaakt. Na de wandeling hebben we een korte stop bij Curtin Spring Station gemaakt. Dit is een soort van boerderij van maar liefst - schrik niet! - 416,400 hectare groot! Een enkele boerderij met 11 bewoners en een heleboel koeien, meer niet! Onvoorstelbaar maar waar! Hierna zijn we naar onze camp site vertrokken waar we een groot kampvuur hebben gemaakt en hebben gekookt op de hete kolen uit het kampvuur. Daarna zijn we in een swag-tent (een soort grote slaapzak/eenpersoonstent) onder de sterrenhemel gaan slapen. Een hele bijzondere ervaring omdat je volledig in de openlucht slaapt, en dat terwijl het in de outback stikt van verschillende soorten wildlife waaronder slangen en dingo's!

De volgende ochtend werden we om 5:30 gewekt en zaten we om 6 uur al in de bus. Eerst gingen we de zonsopgang bekijken waar je in de verte Uluru en de Kata Tjuta kon zien. Werkelijk een adembenemend mooi gezicht. Daarna zijn we naar de Valley of the Winds gegaan in Kata Tjuta. Dit zijn mooie rotsen die uit samengeperste stenen bestaan. Hierna zijn we dan eindelijk naar de Uluru geweest. Hier hebben we een cultureel centrum bezocht en zijn we deels langs de rots gelopen. Fascinerend om te zien wat de rots voor de aboriginals betekend als belangrijke heilige/religieuze plaats en hoe de wetenschap inmiddels ook heeft aangetoond dat het daadwerkelijk een hele bijzondere rots is (de rots is zeker het Googlen waard voor meer achtergrondinformatie!). Hierna hebben we gedineerd terwijl we de zonsondergang op de Uluru bekeken. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het kamp waar we weer een kampvuur gemaakt hebben en waar we weer omheen hebben geslapen in onze swags. Deze nacht daalde het kwik nog meer dan de voorgaande nacht namelijk tot -5 graden, best frisjes!

De volgende ochtend hebben we de zonsopgang op de Uluru bekeken en hebben we de basewalk gedaan. Dit is een wandeling om de Uluru heen waar je tevens de 'sensitive sites' (delen van de rots die de aboriginals zelf niet mogen zien!) van de rots te zien krijgt en waar je een aantal grotten met oude muurschilderingen tegenkomt. Het is helaas ook mogelijk om de Uluru te beklimmen, dit is echter tegen het zere been van de aboriginals en hun cultuur aangezien de rots voor hun heilige grond is. Toch zijn er dagelijks honderden mensen (voornamelijk Australische toeristen zelf!!!) die hier geen respect voor tonen en toch de rots beklimmen. Meer interessante informatie hierover: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/338641/2009/07/13/Uluru-Geniet-ervan-maar-klim-er-niet-op.dhtml. Wij hebben besloten (net zoals vrijwel iedere backpacker dat doet) de lokale tradities en cultuur te respecteren en de klim niet te doen, ondanks het feit dat we hiermee ongetwijfeld een hele bijzondere (klim)ervaring misgelopen zijn.

Daarna zijn we weer richting Alice Springs gegaan. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een kamelen boerderij. Ooit heeft een man 13 kamelen naar Australië gehaald en ze uiteindelijk vrijgelaten in de natuur met de gedachten dat ze het toch niet zouden overleven in het wild. Wat blijkt Australië heeft nu de grootste hoeveelheid kamelen ter wereld (Australië heeft zelfs meer kamelen dan kangoeroes!). Op deze boerderij hebben we een ritje op een kameel gemaakt inclusief een kort sprintje. Wat rennen die beesten raar haha, niet zoals een paard. Hierna zijn we terug naar Alice Springs gegaan, waarna we gelijk de Greyhound bus naar Darwin hebben gepakt. De rit van zo'n 1500 km duurde maar liefst 24 uur met verder geen noemenswaardige stops onderweg. Onze trip door de outback heeft ons nog meer doen realiseren wat voor een immens land Australië wel niet is!

In Darwin hebben we vervolgens 3 nachten doorgebracht en hebben nog een dagtour naar Litchfield national park gemaakt. Eerst zijn we naar Adelaide River gegaan. Deze rivier is thuis voor duizenden krokodillen. Hier hebben we eerst een slang vastgehouden en zijn we daarna de rivier opgegaan. Op de boot werd aan een hengel vlees gehangen en boven het water gehouden. Hier kwamen krokodillen op af die zelfs meters uit het water sprongen om het te pakken te krijgen. De eerste krokodil was zelfs 6 meter lang!! Na een groot aantal krokodillen gezien te hebben zijn we naar Litchfield national park gegaan. Daar zijn we bij twee verschillende hele gave watervallen (Wangi Falls en Florence Falls) gaan zwemmen en hebben we termieten heuvels van wel 6 meter hoog gezien.

En dit was dan het einde van een geweldige tijd Down Under! Wat is Australie toch een immens groot en divers land met veel fascinerend natuur en wildlife! De echte lokale bevolking ('Aussies') zijn daarbij ook nog eens ontzettend relaxte, warme, gezellige en vriendelijke mensen. Een land dus waar we ons heel erg hebben thuis gevoeld en met veel onvergetelijke herinneringen aan terug zullen denken! We zijn inmiddels op Bali aangekomen, waar we over twee weken bezoek krijgen van Maarten zijn vader en Nicolle! Over twee weken proberen we het nieuwe filmpje met daarin al onze Australische avonturen online te zetten!

Tot de volgende keer allemaal!

• 17 Juli 2014 - 21:11

Hermann:

Nou dat is weer een adembenemend verhaal geworden. Jullie moeten zo langzamerhand wel uitgeput zijn zeg. Wat een korte nachten en wat een gereis over enorme afstanden. Uitrusten doen jullie zeker thuis wel weer :)

En dan nu Azië. Heel anders maar natuurlijk net zo interessant. En dan niet te vergeten het mooie vooruitzicht van de komst van de vader van Maarten en Nicolle. Ja ja dat wordt genieten met z'n allen. Als ik jullie verhalen lees krijg ik steeds zin om ook maar eens te gaan reizen. Veel plezier op Bali en in Azië en tot de volgende keer.

Je pappie en mammie

• 17 Juli 2014 - 22:17

Kees:

Lekker die krokodillen, geef mij maar een kroket. Mooi verhaal weer, veel fun met Edo en Nicole

• 18 Juli 2014 - 11:48

Oma Sietses:

Wat geniet ik van jullie verslagen.Ik beleef alles weer mee en wat zulllen jullie genoten hebben!
    En nu weer iets heel anders.En gewoon doorgaan met genieten!
    Oma