Going Down Under part II - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Going Down Under part II - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Going Down Under part II

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

13 Juni 2014 | Australië, Brisbane

In Melbourne aangekomen zijn we de stad gaan verkennen. Melbourne is een stad waar iedereen van gehoord heeft, maar niet echt een beeld bij heeft. Het heeft geen bekende gebouwen, maar iedereen die er een keer geweest is is helemaal weg van de stad. Na even rondgelopen te hebben begrepen wij ook waarom. Het is een hele compacte stad waar binnen het centrum alles op loopafstand is. Elke straat en ieder steegje zit helemaal vol met winkeltjes, restaurantjes, barretjes etc. En dat aaneengesloten. En niet alleen op de begane grond maar zelfs op heel veel rooftops zijn er barren en ook bioscopen te vinden. Een hele levendige stad waar je je nooit hoeft te vervelen. In Melbourne zijn we naar de bibliotheek geweest wat een heel mooi gebouw is en naar een interactief museum over de geschiedenis van computer en televisie. Met het hostel hebben we ook een tour gedaan door de stad. Deze liet ons onder andere de hele mooie met graffiti versierde steegjes (waaronder het bekende Hosier Lane) zien waar de muren legaal met graffiti bespoten mogen worden. Echt prachtige kunstwerken! Tot slot zijn we de laatste dag in Melbourne samen met een jongen die we in het hostel hebben leren kennen naar een Australian football match gegaan. Dit keer in het befaamde MCG stadion, wat het grootste stadion van Melbourne (en Australië) is en waar meer dan 100.000 toeschouwers in kunnen. De wedstrijd was Colingwood tegen West Coast Eagles. De thuisploeg won de wedstrijd met 109-101.

De volgende dag hebben we nog een laatste rondje door de stad gemaakt en zijn we 's avonds om 19 uur vertrokken met de nachtbus naar Sydney. Daar kwamen we om 6:30 's ochtends aan. Omdat we die avond naar de wedstrijd van een vriend van Maarten zouden gaan en daarna bij zijn ouders zouden verblijven hadden we die dag geen verblijfplaats. We voelden ons net zwervers met onze grote tassen 's ochtendsvroeg op het centraal station en geen plek om ons even op te frissen of spullen achter te laten haha. Gelukkig konden we tegen betaling onze tassen op het station achterlaten, zodat we rustig de stad konden verkennen. Maarten was al een keer eerder in Sydney geweest maar voor Alba was het de eerste keer. We liepen door een mooi park, waar zich aan het einde het wereldberoemde Opera House bevond. Wow! Wat een super gaaf gebouw en wat gaaf om het nu voor het eerst in levende lijve te kunnen aanschouwen! Een gebouw dat je al zo vaak op foto's gezien hebt en dan sta je daar nu opeens naast het gebouw en kun je er zelf mee op de foto. Het Opera House is gelegen aan een rivier en een haven en als je dan vanaf het Opera House naar links kijkt zie je de wereldberoemde Sydney Harbour Bridge! Hierna zijn we doorgelopen naar Darling Harbour, waarna we terug zijn gegaan naar het centraal station om daarna met de hele familie richting de voetbalwedstrijd Australië - Zuid Afrika te gaan. De wedstrijd eindigde in 1-1 en één ding is zeker: van Australië heeft het Nederlands elftal weinig te vrezen aankomend WK, wat een drama wedstrijd!! Na de wedstrijd zijn we naar het spelershotel gegaan om afscheid te nemen van Luke voordat hij naar het WK in Brazilië vertrok. Heel leuk was hetom te zien hoe 'oom' Luke een grote held is voor zijn kleine neefjes en nichtjes.

De volgende dag werden we wakker in Shellharbour. Een klein plaatje wat twee uur uur onder Sydney ligt. Na zolang in hostels geslapen te hebben en constant als een slak met je huis op je rug geleefd te hebben is niks zo heerlijk om even terug te gaan naar het normale leven. Een gewone douche, ruimte, vastigheid, eenvoudig de was kunnen doen en heerlijk eten. In totaal zijn we hier ongeveer een week gebleven. We zijn naar een training en een voetbalwedstrijd van de kleinkinderen van Lyn en Mark geweest, dit is bij wie we verbleven. Daarnaast hebben we ons nuttig kunnen maken bij de verbouwing van het huis van Shane.

Verder zijn we naar Wollongong gegaan, hebben we hardgelopen, een avond gegeten samen met Shane, Reannon en Sarah, de kleinkinderen meegenomen naar Kiama waar zogenaamde 'blowholes' waren. Daarnaast zijn we ook nog met z'n allen wezen bowlen en zijn we naar Symbio Wildlife Gardens gegaan. Dit is een soort kleine dierentuin waar een veldje is met loslopende kangoeroes. Toen we in Shellharbour waren mochten we tijdens ons verblijf de auto van de man van Reannon lenen. Mark leende ons zijn gps en zou wel even het adres invoeren. Toen we op de plek van bestemming aankwamen bleek het helaas om een andere Symbio te gaan en waren we een klein uur verder gereden dan de eigenlijke bestemming. Gelukkig konden we deze fout herstellen en reden we alsnog door naar het echte Symbio. Voor 2 dollar kon je een pakje met voer kopen en zo de kangoeroes voeren. Je merkte toen je ze aaide dat ze daar niks om geven en dat kangoeroes alleen maar willen eten haha. Toen Maarten zijn handen met eten ook niet goed stil hield pakte een kangoeroe zijn handen eens goed vast zodat hij niet weg zou gaan met het eten. Erg bijzonder om deze dieren te kunnen aaien en te voeren aangezien kangoeroes in het wild je normaal gesproken niet dichterbij laten komen dan een metertje of 5 voordat ze hard wegrennen. Ook hebben we als afsluiting nog twee barbecues in Shellharbour gehad met de hele familie wat super gezellig was.

Daarna zijn we naar Sydney vertrokken voor 5 dagen. Hier zijn we naar het befaamde Bondi Beach geweest. Terwijl wij in Sydney waren was er tevens het jaarlijkse evenement Vivid, wat een prachtige lichtshow door heel Sydney is waarbij vele gebouwen en plekken op spectaculaire wijze (meestal door middel van een soort mega beamers) verlicht worden! Zo werd onder andere op het Opera House een lichtshow gegeven, kon je de Harbour Bridge zelf van verschillende kleuren voorzien en was er een aquatic show in Darling Harbour. Verder zijn we 's avonds in de Sydney Tower (hoogste toren van Sydney) geweest waar je een prachtig uitzicht over Sydney had. Overdag hebben we ook een van de pylons van de Harbour Bridge beklommen waar we tevens een mooi uitzicht hadden over onder andere de haven en het Opera House. Verder zijn we via de Harbour Bridge naar Luna Park gelopen wat een soort van vaste kermis direct naast de Harbour Bridge is. Vanaf daar hebben we de zonsondergang bekeken en hebben we daarna met een vriend die we in Nieuw-Zeeland hebben ontmoet afgesproken om uit te gaan. Uitgaan in Sydney is alleen niet zo eenvoudig als backpacker-zijnde. Alle clubs en barren werden we geweigerd, omdat we geen gympen aan mochten hebben of omdat we geen gekleurd shirt aan hadden. Uiteindelijk hebben we gelukkig nog een leuke kroeg gevonden waar we wel toegelaten werden. Ook onze laatste avond hebben we weer met hem afgesproken en zijn we dit keer in Kings Cross uitgeweest. Verder zijn we met de ferry naar Manly geweest wat een hele chique buitenwijk van Sydney is met peperdure villa's en mooie stranden. Tot slot zijn we in Darling Harbour naar de grootste IMAX bioscoop ter wereld geweest (met een scherm van >1000m2!) waar we een nieuwe bioscoopfilm Edge Of Tomorrow hebben gezien, en hebben we op onze laatste dag in Sydney tevens een tour door het Opera House gemaakt waarmee we dit schitterende bouwwerk ook van de binnenkant konden aanschouwen!

Vervolgens zijn we naar Cronulla (klein kustplaatsje op een uurtje afstand ten zuiden van Sydney) vertrokken waar we een vriendin van Maarten hebben bezocht. Hier zijn we één nacht verbleven waarna we de volgende dag de nachtbus naar Byron Bay hebben genomen. Byron Bay is een heel leuk hippie-achtig kustplaatsje met een hele relaxte sfeer waar zich vele surfers bevinden en waar alles met de auto gedaan wordt. We werden zelfs met de auto opgehaald, terwijl het op slechts 5 minuten lopen van het hostel ligt. Hier hebben we een korte wandeltocht naar het meest oostelijke punt van Australië gemaakt en zijn we naar verschillende uitkijkpunten gegaan waar we een prachtig uitzicht over de zee hadden waarbij enkele tientallen dolfijnen in de golven aan het spelen waren.

Na drie dagen in Byron Bay te hebben doorgebracht zijn we vervolgens vertrokken naar Surfers Paradise Beach in Gold Coast. Hier zijn we met een groep uitgeweest en hebben we de dag erna het centrum bezocht. Surfers Paradise bestaat vooral uit vele hoge woontorens langs de kustlijn. Met name 's zomers is deze stad erg populair onder Australische vakantiegangers, nu in de winter was het beduidend een stuk rustiger. Een niet heel bijzondere plaats dus waar naast het uitgaansleven 's winters overdag niet veel te doen is. Na hier één nacht doorgebracht te hebben zijn we vervolgens weer met de bus vertrokken naar Brisbane. Deze hoofdstad van de deelstaat Queensland is na Sydney en Melbourne de derde grootste stad van Australië!

• 13 Juni 2014 - 23:50

Ivonne:

Wat een geweldige reis! Leuk om jullie verslag te krijgen en te lezen. Het is niet te geloven wat jullie allemaal zien en meemaken. Genieten! Groet, ook van Gijs, Ivonne x

• 14 Juni 2014 - 10:15

Herman:

Na je gisteravond even gesproken te hebben vandaag het verslag gelezen. Een mooie reis en inderdaad het moet fantastisch zijn om het operagebouw eens in het echt te zien. Ook fijn dat jullie zo gastvrij zijn onthaald door de familie van de vriend van Maarten. Eigenaardig dat je in Sydney zo moeilijk een bar e.d. Inkomt als je gympen aanhebt. Elk land heeft zo z'n eigen gebruiken zullen we maar zeggen. Heb de gebroken oranje klomp nog zien drijven die Harry in de rivier heeft gegooid om Australië ongeluk op het WK te bezorgen

• 15 Juni 2014 - 22:45

Kees Hoff:

Maarten en Alba wat leggen jullie ontzettend veel km's af en wat zien jullie veel, fantastisch! We zullen zien wat Nederland er van maakt tegen Australië. Hebben jullie" het wonder" tegen Spanje gezien? 5-1 niet te geloven hè! Wens jullie de komende tijd ook heel veel plezier toe en mooie momenten tijdens jullie super reis. Groet Kees.

• 18 Juni 2014 - 16:49

Edo:

Ik ben af en toe best wel eens jaloers op jullie dat je zoveel ziet en zulke prachtige ervaringen op doet. Maar bij dit verslag en de telefoontjes met Maarten had ik ook nog eens een gevoel van heimwee naar al die geweldige mensen daar die wij samen 3 jaar geleden ontmoet hebben en naar die prachtige stad Sydney. Wat had ik graag een avond, of langer natuurlijk, samen met jullie een gezellige avond gehad met de Wilkshire's. Wat mij wel verbaasde, en zo ken ik de mensen daar absoluut niet, dat jullie om je schoenen en je shirt niet welkom waren in bepaalde gelegenheden. Heel vreemd. Goeie reis verder en heel veel plezier samen en ik tel de dagen af totdat ik jullie eindelijk weerzie op Bali binnenkort. Gr pa xxx

• 19 Juni 2014 - 11:13

Peter H:

Ha die Alba,

De lonelyplanet travel guide kan weer de kast want die haalt het niet in vergelijk met jouw reisverhalen.
    Goed beschreven. Als ik het zo allemaal lees moest ik er zelf ook maar eens een keer naar toe gaan. Saludos. Peter