Een "kleinigheidje" - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Een "kleinigheidje" - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Een "kleinigheidje"

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

28 Juli 2014 | Indonesië, Candidasa

Hoi allemaal,

Wij zijn aan het reizen door Bali en zijn een paar dagen in Candidasa verbleven. We liepen door de straat en werden, zoals hier gebruikelijk is, dan een kleine man van 47-jarige leeftijd aangesproken met de vraag of we misschien een taxi voor een dag zochten. Hij kon dat wel voor ons regelen, zei hij omdat zijn broer een auto heeft. We dachten hier even over na en vertelde hem de volgende dag dat we het wel wilden doen. De tranen stonden in zijn ogen van blijdschap en bedankte ons vele malen (terwijl later bleek dat hij als tussenpersoon slechts 10% kreeg). De vrolijke man vroeg ons wat onze plannen waren voor de rest van de dag, wij vertelde dat wij naar het strand wilden en vol enthousiasme vertelde hij dat hij ons wel kon brengen op de scooter. Onderweg naar het strand maakten we nog even een stop bij zijn huis om de helmen op te halen en vol trots wilde hij zijn huis laten zien (casco huis met 4 kamertjes en niet meer dan een matras in elke slaapkamer, en de woonkamer bestond uit 1 kast en een koelkast geen tafels of stoelen of wat dan ook). Oh wat was hij trots. Op de scooter vroegen wij hem over zijn leven en vroegen we hoeveel hij verdient etc. Toen bleek dat hij deze maand nog geen enkele klant gehad had en nog geen cent verdient had. Vandaar dat hij zo blij was dat hij dan ook 50.000 rupiah (3 euro) kon verdienen voor deze maand. Ook kwamen we er achter dat hij diep in de schulden zit en het leven eigenlijk niet meer ziet zitten. Wij besloten hem om hem 1.000.000 rupiah (€ 60) te geven. Op dat moment wist hij niet hoeveel het was maar hij moest zo extreem hard huilen van blijdschap. De volgende ochtend vertelde hij dat hij het aan z'n vrouw liet zien en die het geld (voor het eerst) telde en ook die heel hard moest huilen van blijdschap. De volgende ochtend heeft hij ons weer duizendmaal bedankt en laten zien dat hij gelijk een deel van zijn lening heeft afgelost. Dit heeft ons zo aangegrepen dat wij hem een voor onze begrippen een kleinigheidje willen geven en voor zijn begrippen een geschenk uit de hemel willen geven. Onze vraag aan jullie is dan ook, zouden jullie deze man misschien ook willen helpen en een kleine bijdrage (ook al is het een euro) aan deze familie willen schenken? Deze man heeft ons zo diep geraakt, dat wij daarom op deze manier hem en zijn gezin nogmaals in het zonnetje willen zetten. Over een paar dagen gaan wij terug naar deze man en hopen hem nogmaals een kleine financiële toegift te kunnen doen. De manier waarop wij deze man hebben kunnen helpen en de oprechte blijdschap en geluk heeft ons echt aan het hart gedaan, vandaar dit bericht.