Nieuw-Zeeland part III - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland part III - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland part III

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

09 April 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hi allemaal!

Na de Pancake Rocks zijn we in Franz Josef aangekomen, waar ze de grootste jacuzzi van Nieuw-Zeeland hadden waar maar liefst 20 personen inpassen. Die avond hebben we in het hostel een 80's party gehad, wat heel leuk was.

De volgende dag moesten we om 8:30 uur verzamelen, om de Franz Josef Glacier te beklimmen. We kregen speciale kleding en schoenen aan en vertrokken daarna naar de Helikopter die ons naar de Franz Josef Glacier gebracht. Alleen de helikopter vlucht was al heel erg gaaf! Toen we op de gletsjer aankwamen moesten we onze crampons aantrekken. Dit zijn speciale pinnen om over de samengeperste sneeuw/ijs te kunnen lopen. Toen zijn we met de guide over de gletsjer gelopen. Heel leuk is het om te zien dat de sneeuw dat wegsmelt zich vormt tot een soort mini riviertje. Op een gegeven moment zijn we tussen twee sneeuw muren/tunnel gegaan. Ook al heb je geen claustrofobie, dan krijg je het hier wel van. We moesten er doorheen schuifelen met constant dezelfde voet voor. Daarna moesten we een bocht om maar dat ging heel lastig, omdat je met je voorste voet nog ergens kon staan, maar met je achterste voet niet. Enige optie was dus zijwaarts op één been door de gleuf heen springen, om die hoek om te komen. Gelukkig was het erg glad daar binnen, anders kwamen we onderweg zeker vast te zitten zo krap was het daar. Ook hebben we wat vers water van de gletsjer gedronken, wat echt super lekker was! Heel puur en vers. In totaal hebben we 3 uur op de gletsjer gelopen. Omdat we deze tour gedaan hadden, hebben we gratis toegang tot de hot pools gekregen waar we natuurlijk gebruik van hebben gemaakt :). 's Avonds zijn we met onze groep gaan chillen op onze kamer. Een van de jongens van Wales was zo blij dat er een nieuwe bus met Amerikaanse meiden aangekomen waren, dat hij uit vreugde zijn slipper uitschopte welke vervolgens op het dak terecht kwam. Die avond is hij deze toch maar van het dak gaan halen, omdat dat tevens zijn enige schoenen zijn haha.

De volgende ochtend zijn we naar Wanaka vertrokken. Van velen hadden we gehoord dat dit een heel mooi plaatsje is aan Lake Wanaka dat gelegen is tussen allemaal bergen. Daarom hebben wij ervoor gekozen hier twee nachten langer te blijven. Tijdens de busreis zijn we nog op enkele prachtige plekken gestopt voor wat mooie foto's en uitzichten. Eind van de middag kwamen we uiteindelijk in Wanaka aan. Toen hebben de jongens een rugbybal geleend en zijn ze gaan spelen op het grote grasveld dat naast ons hostel ligt. Daarna ben ik nog met Maarten op het strandje dat aan het meer ligt gaan zitten, om van de zonsondergang en het prachtige uitzicht te genieten. Daarna is Alba met wat meiden wat gaan drinken en Maarten is gaan chillen met de rest van onze groep. Die avond zijn we met een groep naar de bar in ons hostel gegaan.

De volgende dag vertrok onze bus weer en bleven wij achter. We zijn toen naar Mount Iron gegaan, waar je een prachtig uitzicht krijgt over Wanaka, het meer en alle er omheen liggende bergen. Echt een adembenemend uitzicht en het was prachtig weer dus dat was helemaal mooi meegenomen. Hier hebben we gepicknickt en een paar uur van het uitzicht genoten. Vervolgens zijn we teruggelopen en zijn we lekker uiteten geweest ter ere van Alba's slagen (wat inmiddels alweer een poosje geleden is maar waar we nog niet echt de tijd voor hebben gehad haha!).

De volgende dag zijn we iets heel bijzonders gaan doen. Wij hebben ieder zelf gevlogen in een aerobatic (stunt)vliegtuig! We werden om 11 uur opgehaald en zijn toen naar een klein vliegveldje gegaan. De man die ons ophaalde was tevens onze piloot en die vertelde ons dat hij professionele aerobatic pilot is en vele airshows gedaan heeft. Een hele eer dus om van hem les te krijgen. Eenmaal in de lucht mochten we zelf het vliegtuig besturen. Dit ging heel makkelijk en is eigenlijk totaal niet moeilijk. Daarna leerde hij ons om zelf twee stunts te doen. Eerst deed hij het voor, daarna deden wij het zelf maar gaf hij aan wanneer je wat moest doen en daarna deden we het volledig zelf zonder begeleiding. Echt super gaaf!! De stunts die we geleerd hebben zijn de "looping" en de "barrel roll". Toen we klaar waren met het les gedeelte, hebben we er beide voor gekozen om het pakket te upgraden. Dit hield in dat hij een aerobatic show (red bull airrace-achtig voor de mensen die dat kennen) voor ons ging doen terwijl wij naast hem in het vliegtuig zaten. Dit was echt super gaaf maar ook heel heftig!! Eenmaal uit het vliegtuig moesten we beide even bijkomen, want in totaal kregen we regelmatig G-kracht 4, wat erg veel is voor een eerste keer als je in een F16 al G-kracht 6 krijgt. Hierdoor waren we beiden een beetje misselijk haha. Na afloop kregen we zelfs een diploma met onze officiële gemaakte vlieguren (0,6 uur). In totaal heb je 50 uur nodig voor een vliegbrevet, we moeten dus nog wel even blijven oefenen ;). Daarna zijn we aan het meer gaan liggen om van het heerlijke weer te genieten en 's avonds zijn we weer even de bar ingegaan.

De volgende dag zijn we naar Queenstown gegaan, wat de 'adventure capital of the world' is. Eerst maakten we een stop bij de Kawarau bridge bungy, wat de eerste commerciële bungy jump plek ter wereld is. Maarten heeft hier een bungy jump gemaakt van 43 meter, waarbij hij bij z'n landing gedeeltelijk onder water is gegaan. Bij het hostel in Queenstown aangekomen, hebben we het dorp gedeeltelijk verkend en zijn we daarna met een groep de befaamde hamburger bij Fergburger gegeten. Deze burger staat bekend als de beste hamburger in Nieuw Zeeland (ter wereld?!). Daarna zijn we 's avonds met een groep wezen stappen, wat erg gezellig was.

De volgende dag ging Maarten weer bungy jumpen, maar dit keer de Nevis bungy jump van 134 meter. Deze bungy is een van de hoogste ter wereld. Omdat het 50 dollar kostte om alleen te kijken naar de bungy is Alba daarom niet meegegaan. Zij heeft met twee anderen een wandeling gemaakt een berg op waar je een heel mooi uitzicht krijgt over Queenstown en de omgeving. 's Avonds zijn we weer met z'n allen uitgeweest.

De volgende ochtend moesten we rond 7 uur verzamelen, omdat we naar Milford Sound gingen. Gelukkig is de klok afgelopen zondag 1 uur achteruit gegaan waardoor we toch een extra uurtje slaap konden meepakken. Dit betekent tevens dat het tijdverschil met Nederland nu 'slechts' 10 uur is. Tijdens de cruise hebben we naast de prachtige sound, ook dolfijnen en zeeleeuwen gezien. Die avond hebben we in Gunns camp overnacht aan de voet van het national park. Dit is het meest primitieve verblijf waar we tot nu tot geweest zijn, waar om 10 uur de stroom eraf ging. Tevens waren hier erg veel sand flies. Kleine vliegjes die je bloed opzuigen. Onze hele kamer zat dan ook vol ermee en buiten zijn ging niet echt zonder dat je aangevallen zou worden.

De volgende ochtend zijn we naar Invercargill gereden, een klein industrieel stadje helemaal in het zuiden van het Zuideiland (en een van de zuidelijkste steden ter wereld!). In dit stadje hebben we die avond samen met de mensen van de bus de film "The world's fastest Indian" gezien. Dit is een inspirerend waargebeurd verhaal over een oude man uit Invercargill die met zijn 1000cc motor in 1967 het world land speed record voor dit type motorvoertuig heeft gebroken (>300 km/h). Dit record houd tot op de dag van vandaag nog steeds stand! De volgende ochtend hebben we in een lokale hardware store deze originele motor bekeken. Daarna hebben we met de Stray bus ook nog een korte stop gemaakt bij een museum waar ook diverse attributen uit de film waren tentoongesteld. Die avond zijn we doorgereden naar opnieuw Queenstown waar we dit keer 3 nachten doorbrengen voordat we naar Mt. Cook (de hoogste berg in Nieuw Zeeland) gaan. Die avond zijn we ons verblijf in Queenstown direct weer goed begonnen met een overheerlijke Fergburger.

De eerste dag in Queenstown hebben we rustig aan gedaan en hebben we 's middags frisbee golf in het park gedaan. Deze gratis activiteit wordt veel gedaan door Nieuw-Zeelanders en was erg leuk om een keer te doen, helaas waren we er niet bepaald erg goed in haha.

Tot de volgende keer allemaal!!

• 09 April 2014 - 14:51

Oma Sietses:

Wat beleven jullie veel!En ik zie alles ook weer voor me.Nog veel meer komt eraan.Heel veel plezier!Oma

• 09 April 2014 - 17:14

Edo:

Onwijs wat een belevenissen. Heel veel plezier samen, Gr. Pa x

• 09 April 2014 - 18:39

Jasper:

Wat een programma zeg, erg gaaf! Super stoer van Maarten dat hij is wezen bungeejumpen, vond de foto's erg gaaf. Geniet er van en tot de volgende keer!

• 09 April 2014 - 19:24

Opa En Oma.:

Geweldig hoe jullie ons op de hoogte houden van al de belevenissen.
    We vinden het knap dat jullie dit allemaal durven!
    Nog heel veel plezier samen.
    Opa en Oma.

• 09 April 2014 - 20:24

Herman En Teresa:

Ben niet claustrofobisch maar als de dood om ergens in vast te blijven zitten. Dus knap dat jullie dit hebben gedaan. Jullie beleven de leukste dingen hoor en bunny jumpen van 134 m. moet echt een waanzinnige belevenis zijn geweest. Stoer. Nu Mount Cook zal ook zeker weer een mooie ervaring zijn. Wat hebben jullie veel te vertellen zeg. Veel plezier en tot het volgende verslag.

• 09 April 2014 - 20:46

Nicolle:

Wat leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden van jullie grote avontuur. Klinkt als 1groot feest. En wat een lef ... Brrrr als ik die foto van die sprong van je zie , Maarten. Dan draait mijn maag 4x rond. Geniet samen lekker verder... Wij kijken uit naar het volgende verslag. Groeten uit Den Ham van Nicolle, Simon en Luuk

• 10 April 2014 - 00:08

Kees:

Maarten, Alba dat is smullen van jullie fantastische story. Nieuw Zeeland lijkt me een land met ongekende mogelijkheden, als ik dit allemaal lees. Fantastisch ook, al die verschillende mensen die je tegenkomt op jullie pad. Wat een ervaring. Enjoy!