Going Down Under part I - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Going Down Under part I - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Going Down Under part I

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

21 Mei 2014 | Australië, Melbourne

Hi allemaal!

Dit keer een bericht vanuit Australië! Na de nacht op Melbourne Airport te hebben doorgebracht, zijn we de volgende ochtend aangekomen in Adelaide. Na de spullen in het hostel gedropt te hebben zijn we gaan ontbijten en de stad gaan verkennen. Terwijl we door de winkelstraat liepen, zagen we vele Aussies in turquoise gekleurde sportkleding lopen. We hadden gevraagd of er misschien een Australian football (Aussie Rules) game was en inderdaad over een uur zouden Power (Adelaide) tegen Firementel (Perth) tegen elkaar spelen. Dus we zijn direct naar het stadion gegaan, waar gelukkig nog kaartjes waren. Onderweg kon je al zien dat deze sport in Australië veel meer leefde dan rugby in Nieuw-Zeeland. Nadat we de regels van de sport even hadden nagevraagd snapten we het spel en bleek het een hele gave sport te zijn. Een soort van mix tussen rugby en voetbal. De wedstrijd eindigde in een overwinning van Adelaide. Daarna zijn we terug naar het hostel gegaan, omdat we niet echt hadden geslapen de nacht er voor.

De volgende dag hebben we rustig aan gedaan en hebben we geïnformeerd voor een campervan, omdat we graag de Great Ocean Road met de campervan willen doen.

De volgende dag zijn hebben we de campervan geboekt en zijn we daarna een fietstour (die we gratis konden gebruiken) door de stad gaan maken. Alleen het werd ons al snel duidelijk dat het niet heel relaxed fietsen was aangezien ze hier niet goed met fietsers om kunnen gaan. Als je rechtsaf wilt slaan, moet je bij het stoplicht helemaal links blijven staan waardoor wanneer het licht op groen springt 4 rijbanen beginnen te rijden, maar je niet voor laten. Tegen de tijd dat je eindelijk rechtsaf kunt, eindig je op de helft van de weg omdat de tegenliggers dan beginnen te rijden en ook die laten je niet oversteken. Na deze spannende fietstocht zijn we weer naar de winkelstraat gegaan en daarna richting het hostel.

De volgende dag hebben we een tour gedaan door de stad. Eerst zijn we naar de Botanic gardens gegaan. Daarna zijn we naar de South Australian Wine Centre. Hier lieten ze alle verschillende soorten wijnglazen zien en hebben we een wine tasting gedaan van verschillende rode en witte wijnen uit Australië. Vervolgens zijn we naar het South Australian museum gegaan en daarna via de rivier die door Adelaide loopt terug gegaan naar het hostel. Die avond hadden we een free BBQ in het hostel en daarna hebben we met z'n allen een poolwedstrijd genaamd 'killer pool' gespeeld.

De volgende ochtend moesten we om 5:55 buiten staan, omdat we een tweedaagse tour gingen doen naar Kangaroo Island. Onderweg kwamen we onze eerste wilde kangoeroes tegen die in een groene wijde aan het grazen waren. Daarna zijn we met de ferry naar Kangaroo Island gegaan. Een eiland wat bekend staat om zijn wildlife en wat ook wel Australië in het klein wordt genoemd. Op het eiland aangekomen, zijn we allereerst naar Prostpect Hill gegaan wat het hoogste punt op het eiland is. Toen we naar boven liepen liet de tourguide een mierennest van vleesetende mieren zien. Ze vertelde ons wat over de mieren en raadde ons vooral aan om niet per ongeluk in een nest te gaan stil staan. Daarna hebben we een emu gezien en zijn we naar Seal Bay gegaan. Hier zagen we vele zeeleeuwen en baby zeeleeuwen. We konden heel dichtbij ze komen en sommige kregen op dat moment borstvoeding wat heel lief was om te zien! De zee bij dit strand was ook perfect voor de zeeleeuwen, omdat het grote golven had. De zeeleeuwen gingen dan af en toe het water in en dan surfen op de golven. Heel grappig! Vervolgens hebben we in het midden van de natuur gebarbecued en een verse hamburger met vers gesneden ui, tomaat, komkommer en sla gemaakt als lunch. Na deze overheerlijke lunch zijn we doorgereden en zijn we een wandeling gaan maken door een prachtige natuurgebied met grote grasvelden. En door deze velden waren tientallen kangoeroes aan het grazen. Dit is een kangoeroe soort die alleen op Kangaroo Island voorkomt en nergens anders op de wereld. Bij de meeste konden we heel dichtbij komen, wat echt heel bijzonder was! Daarna zijn we doorgelopen naar het strand. Onderweg kwamen we nog termieten nesten tegen en bomen die zelf de takken die niet meer goed zijn weggooien. Een boom waar je dus niet onder moet gaan kamperen ;). Op het strand hebben we de zonsondergang bekeken en zijn we daarna richting het hostel gegaan. Onderweg moesten we erg voorzichtig rijden en een paar keer vol op de rem, omdat vele kangoeroes langs er op de weg zitten en wanneer je langsrijdt zo voor je langs schieten. Onderweg vind je daarom vaak genoeg ook dode kangoeroes langs de weg. Het hostel lag in een zeer groene omgeving aan de rand van het national park. Na een gezamenlijk diner, zijn we bij het kampvuur gaan zitten. Toen we even naar de kamer waren die avond en weer terug kwamen bij het kampvuur, had de reisleidster Jess een verrassing voor Maarten (die die dag jarig was). Een taart met kaarsjes en werd er lang zal hij leven gezongen. Hierna hebben we nog wat marshmallows gegeten bij het kampvuur en zijn we een rondje om het complex gelopen waar we 2 kangoeroes en 2 wallibis zagen.

De volgende ochtend gingen we om 8 uur weer op pad. De ochtend hebben we in het National Park doorgebracht. Hier hebben we eerst een wandeling door een eucalyptus bos gemaakt. Dit zijn de bomen waar koala's zich in bevinden. Het was even zoeken maar af en toe vond je een pluizen bol aan een tak hoog in de boom hangen. Wat een leuke lieve schattige beesten zijn het zeg! Daarna kwamen we nog twee wilde kangoeroes tegen waar we tot op 2 meter afstand konden komen. Ook dit zijn echt zulke leuke beesten! Daarna zijn we maar de Remarkable Rocks gegaan en hebben we een baai met Nieuw-Zeelandse zeehonden bezocht. Daarna zijn we gaan lunchen, waarna we zijn gaan sandboarden en kayaken. Hierna hebben we 's avonds samen gegeten en zijn daarna met de ferry teruggegaan naar Adelaide.

De volgende ochtend hebben we ons klaar gemaakt voor onze road trip naar Melbourne. Na de campervan opgehaald te hebben zijn we aan onze road trip begonnen. Doordat we voor de goedkoopste optie hadden gekozen werden we opgezadeld met een oud barrel van een busje welke duidelijk z'n beste tijd heeft gehad. De eerste dag zijn we door Murrey Bridge naar Tantoolsa gereden. Eigenlijk wilden we naar Mount Gambier rijden die dag, maar de afstanden waren toch nog groter dan verwacht. In Tantoolsa hebben we in een woonwijk overnacht. Hier stonden we samen met nog een ouder stel op een gratis kampeerplek. Die avond werden we wakker van harde kloppen op de campervan. Een aantal dronken jongens waren rond onze camper aan het lopen. Daarna hoorden we nog wat klappen op de ramen en daarna dat ze iets op ons dak hadden gegooid.

De volgende ochtend stonden we op en gingen we maar eens kijken wat ze op ons dak gegooid hadden. Je wilt het niet weten want het was te ranzig voor woorden...een dode gevilde konijn. En op ons achterruit was bloed gesmeerd. Echt heel erg vies. En dit was pas onze eerste nacht. Die ochtend zijn we naar Mount Gambier gereden en zijn we naar het Crater Lake en Blue Lake gegaan. Hierna hebben we een sinkhole bezocht en zijn we vervolgens vertrokken richting de Grampians, een immens natuurgebied in het zuiden van Australië. Onderweg kregen we al een mooi beeld te zien van de mooie bergen in de Grampians. Er was ons wel al verteld dat een deel van het park niet meer toegankelijk was vanwege een grote bosbrand dit jaar. Dit was ook zeker goed te zien, vele afgebrande zwarte bomen. Toen we verder doorreden kwamen we opeens allemaal kangoeroes tegen. Een veld vol met zeker 20 kangoeroes. We hebben de camper langs de weg gezet en zijn richting de kangoeroes gelopen. Zodra we de auto neerzette zag je ze allemaal verstijfd naar ons kijken. Daarna gingen ze voorzichtig door met eten maar bleven ze ons nog steeds goed in de gaten houden. Daarna zijn we doorgereden naar onze kampeerplek in de Grampians. Het werd al snel donker dus we moesten voorzichtig doorrijden, want als het donker wordt wordt het een stuk lastiger om kangoeroes op de weg te zien. Onderweg kwamen we net na een bocht er al 1 midden op de weg tegen. Op de campingplek aangekomen hebben we een kampvuur gemaakt en hebben zo de avond doorgebracht. Het leuke aan deze plek was dat er wilde kangoeroes rondom onze camper zaten. En elke keer als je in de bosjes scheen zag je die lichtgevende kraakoogjes.

De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg. Toen we de campingplek afreden zagen we allerlei kangoeroes over de camping rondlopen. Die ochtend hebben we de Balconies en Reids lookout point bezocht en zijn we daarna doorgereden naar Hamilton en Port Fairy. Port Fairy staat bekend als het meest leefbare dorp ter wereld en dat was ook duidelijk te zien waarom dat zo was. Het heeft een hele leuke vissershaven, een gezellige winkelstraat en verder op in het dorp is er een mooie surfplek waar velen aan het surfen waren. Daarna zijn we doorgereden naar Petersbourgh waar we hebben overnacht op een camping.

De volgende ochtend zijn we eerst maar eens lekker gaan douchen, want na zo een tijd in een campervan door te brengen en op kampeerplekken zonder douches tegen te komen is toch niks zo lekker als een lekkere verfrissende douche. Daarna zijn we begonnen aan de Great Ocean Road. Deze weg van 243 km lang staat bekend als de mooiste kustroute ter wereld. De weg is gewijd aan de oorlogsslachtoffers en is tevens het grootste oorlogsmonument ter wereld. We zijn begonnen met de Bay of Island. Wow! Wat een prachtige kliffs en rotsen! Echt super mooi! Daarna hebben we verschillende rotsformaties zoals de 'London Bridge', 'The Arch', de wereldberoemde 'Twelve Apostles', verscheidene lookouts en het plaatsje Apollo Bay bezocht. Daarna hebben zijn we een stukje land inwaarts gegaan, waar we een kampeerplek in het bos gevonden hadden.

De volgende ochtend hebben we onze route over de Great Ocean Road vervolgt. We hebben toen de Memorial Arch, een bos met koala's, een golf course met vele kangoeroes op de greens, Bells Beach wat een van de beste surfstranden ter wereld is, verscheidene lookouts en de plaatjes Lorne en Torquay bezocht. Daarna zijn we doorgereden naar Melbourne en hebben we op het eind van de dag onze campervan gelukkig weer heelhuids afgeleverd.

Tot de volgende keer!

• 21 Mei 2014 - 09:49

Hnsietses:

Het blijft genieten!Heerlijk!Het is maar goed dat juliie zo'n goed verslag maken.Anders is het niet allemaal te onthouden!
    Oma sietses

• 21 Mei 2014 - 16:02

Herman:

Weer een mooi verslag van een nieuwe ervaring. Ik geloof graag dat op dit continent de afstanden enorm zijn. Veel plezier met het vervolg.

Herman

• 21 Mei 2014 - 19:22

Kees:

Mooi verhaal weer,nog veel veilige km's (of miles)toegewenst.
    Groet Kees