Nieuw-Zeeland part IV - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland part IV - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland part IV

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

20 April 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi allemaal!

De laatste dag in Queenstown heeft ook Alba de Kawarau bungy gedaan. Het was doodeng, maar wat een geweldige ervaring! Echt heel gaaf om te doen! Na de bungy hebben we samen de Nevis Swing gedaan in een tandem. Dit is de grootste canyon swing (soort van mega schommel) ter wereld met een vrije val van 70 meter en een swing van 300 meter, wat dus tussen twee canyons gedaan wordt. Ook dit was super leuk om te doen! Daarna zijn we terug naar Queenstown gegaan, waar Alba weer frisbee golf is gaan spelen met wat vrienden en Maarten heeft toen een mountain climb gedaan. Die avond zijn we met zijn allen weer uitgeweest.

De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Mount Cook (hoogste berg van Nieuw-Zeeland). Daar aangekomen hebben we een 3 uur durende wandeling gemaakt naar Mount Cook. Het was alleen redelijk bewolkt wat het een beetje lastig maakte om de berg heel goed te kunnen zien, maar gelukkig hebben we hem deels kunnen zien. Ook hebben we een gletsjer tussen Mount Cook en een andere berg gezien, wat eindigde in een meer waar samengeperste sneeuw blokken in dreven. Die avond heeft de chauffeur weer een groepsmaaltijd gemaakt voor ons inclusief een overheerlijk zelfgemaakt toetje.

De volgende dag vertrokken we naar Rangitata. Deze dag was een vriendin van ons jarig. Samen met de chauffeur hebben we de hele bus versierd met ballonnen en had iedereen feesthoedjes opgezet. We verbleven in luxe chaletjes met eigen keuken etc en waar we zelfs gratis konden wassen. Ja je raadt het natuurlijk al... die wasmachine heeft die avond overuren moeten draaien. Voor een backpacker is niks zo fijn als weer een lading gewassen kleding. Voor het avondeten had de chauffeur bedacht om zelf gebakken pizza's te gaan eten. Een Franse jongen die bakker is heeft toen zelf pizza's gemaakt inclusief een zelfgemaakt pizzabodem. In totaal heeft hij 14 pizza's gemaakt bestaande uit pizza Hawaï, vega, peperoni en bbq chicken. En daar zaten we in de woonkamer van chalet nummer 3, waar de grond zich had gevuld met 26 hongerige backpackers die aan het smullen waren van een overheerlijke maaltijd. Daarna hadden we als toetje nog een verjaardagstaart wat de maaltijd compleet maakte. Na het diner zijn we naar een ander chalet verhuisd, waar we een groot verjaardagsfeest gebouwd hebben met kaartspellen en beerpong.

De volgende ochtend zijn we weer om 7:30 vertrokken. Eerst zijn we naar Christchurch gegaan, waar enkele mensen op het vliegveld en bij hostels zijn afgezet. We zijn zo even door Christchurch gereden, maar er is echt weinig van die stad over. De grote aardbeving van 2011 heeft vele delen van het centrum onbewoonbaar gemaakt, vele leegstaande winkelpanden en braakliggende stukken grond. We zijn bij een kerk uitgestapt, maar ook daar is weinig van over. Het wordt met palen bij elkaar gehouden en een groot deel is helemaal afgebroken. Ook een ander gebouw dat we zagen werd met vele stalen palen overeind gehouden, om nog maar te kunnen redden wat er nog te redden valt. Ooit was het een mooie stad maar daar is nu vrij weinig van over en is vooral in een erg stille lege stad veranderd. Onze volgende stop is Kaikoura waar we tevens blijven overnachten. Kaikoura staat bekend om haar sea wildlife. Hier kun je oa. walvissen en orca's spotten, en zeehonden in de zee zien zwemmen. Ook kun je hier de albatros hier spotten. Het bijzondere aan Kaikoura is dat er onderwater een canyon is dat een diepte heeft van 3000 mijl. Na aankomst zijn we over een prachtig strand gaan wandelen, wat uit donker blauwe/zwarte stenen bestaat. 's Avonds hebben we met zijn allen een film gekeken en daarna zijn we gaan chillen op de kamer en bijtijds naar bed gegaan, aangezien onze wekker de ochtend om 5 uur afgaat.

De volgende ochtend stonden we om 5 uur op, want.... we gaan met wilde dusky dolfijnen zwemmen!!! Dit is altijd al Alba's droom geweest, die nu eindelijk uitkomt! De dusky dolfijn is de dolfijn die de meeste trucjes maakt. Na onze wetsuit aangetrokken te hebben vertrokken we naar de boten toe. Eenmaal op het water gingen we opzoek naar de dolfijnen. Onderweg kwamen we eerst een zeehond tegen. Na ongeveer 40 minuten gevaren te hebben, zagen we ze eindelijk. Een school van honderden dusky dolfijnen! Eerst gingen we even foto's maken, daarna moesten we ons helemaal gereed maken om het water in te gaan. Wetsuit dicht, duikbril op, snorkel in de mond en met zijn allen wachten op de achterkant van de boot. Toen ging de hoorn, wat het signaal was dat we het water in mochten. Wow! Echt GE-WEL-DIG!! We zwommen in het midden van een school, je kon met ze mee zwemmen en soms sprongen ze zelfs uit het water. Wat een prachtige dieren en wat komen ze dichtbij! In het water kon je ongeveer 2 meter voor je uit kijken, wat het nog extra gaaf maakte. De dolfijnen kwamen aan alle kanten langs je zwemmen, onder je vandaan, naast je, voor je langs en dat alles op echt centimeters afstand! Wat een geweldige ervaring is dit geweest, echt super mooi! Na het zwemmen kregen we chocomelk met koek en konden we nog even genieten van de dolfijnen. Toen we weggingen hadden de dolfijnen dit door, waardoor ze zich nog even extra gingen uitsloven en mooie salto's en sprongen lieten zien. Daarna hebben we de anderen opgehaald en zijn we weer richting Picton gegaan. Onderweg stopten we nog bij een bos, wat aan de voet van een berg aan de zee lag. In dat bos was een waterval en in het riviertje tussen de waterval en de zee zagen we een aantal wilde baby zeehondjes spelen. Zo lief om te zien! Op een gegeven moment kwam er één zelfs heel nieuwsgierig zeehondjes dichterbij. Hij kwam zelfs zo dichtbij dat Maarten hem heeft kunnen aaien. Na deze stop zijn we met de ferry naar Wellington gegaan, waar we in de avond aankwamen. Na aankomst zijn we met zijn allen wat gaan eten en wat drinken.

De volgende dag zijn we met zijn allen met de cable car naar het begin van de botanic garden gegaan. Daar hebben we een tijdje gezeten en daarna zijn we door de garden naar beneden gelopen. 's Avonds hebben we weer met zijn allen wat gegeten en daarna zijn we weer wat gaan drinken samen met de rest van de bus.

De volgende dag liepen we even naar de supermarkt om wat ontbijt te halen. Onderweg zagen we dat de weg afgezet was en een grote menigte mensen langs de weg stonden. Aan de politieagent hebben we toen gevraagd wat er aan de hand was en die vertelde ons dat prince William en Kate Middleton van Groot-Brittannië op dat moment op bezoek waren in Wellington en ieder moment konden arriveren. Na een kwartiertje wachten kwamen de Britse Royals onder zware bewaking dan eindelijk aanrijden. Nadat we hun gezien hadden zijn we naar het (gratis!) Te Papa museum gegaan, dit immense 6 verdiepingen tellende museum is NZ's nationale museum. Daarna hebben we bij The Flight Hangar koffie gedronken. Dit tentje staat er om bekend dat zij een van de lekkerste koffie schenken van heel de wereld en...dit klopt inderdaad! Wat een overheerlijke koffie! Sowieso staat Wellington (en NZ in het algemeen) bekend om haar vele en goede koffietentjes. Daarna zijn we weer met z'n allen wat gaan eten. In de avond zijn we met een groep naar de bioscoop geweest en hebben we de film Divergent gezien, daarna zijn we weer met z'n allen op stap geweest.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om iedereen gedag te zeggen, omdat de rest weer vertrok naar Auckland en wij hier nog 2 nachten langer bleven. Daarna hebben we een rustig dagje ervan gemaakt, aangezien het toch regende.

De dag erna zijn we vroeg opgestaan en zijn we naar de Weta Cave gegaan. Dit is een wereldwijd bekend bedrijf welke gespecialiseerd is in oa het maken van attributen welke gebruikt worden in films (zoals zwaarden in Lord of the Rings, maskers voor de Hobbit enz.). Daarnaast heeft het bedrijf in het verleden veel special effects gedaan voor films zoals Avatar, King Kong, Spiderman etc. Echte bioscoopkrakers dus!! De man die ons vervolgens rondleidde was gespecialiseerd in haar en make-up en heeft met veel grote filmsterren gewerkt (recentelijk nog met Matt Damon). Tijdens de rondleiding kregen we veel originele film attributen te zien welke echt zijn gebruikt in kaskrakers zoals LOTR en The Hobbit. Fascinerend om te zien hoeveel er bij zo'n film komt kijken en hoeveel tijd, energie en geld (een pruik van vele tienduizenden dollars is niet ongewoon!) er in bepaalde dingen gaat zitten, tot in de kleinste details wordt aan dingen gewerkt. Grappig genoeg bleken de meeste zwaarden en kostuums gewoon van plastic te zijn. Wat veel mensen niet weten over Wellington is dat het de thuisbasis is van Peter Jackson ('s werelds bekendste filmproducent) en daardoor een grote rol speelt in de internationale filmwereld. Wellington wordt dan ook wel Wellywood genoemd.

Daarna zijn we naar Mount Victoria gegaan waar een mooi lookout point is over Wellington en de omgeving. Daarna zijn we wat gaan eten in het centrum en zijn we ons klaar gaan maken voor wederom een rugby wedstrijd waar we enkele dagen daarvoor al tickets hadden gekocht: de Wellington Hurricanes tegen de Auckland Blues!! Bij gebrek aan voetbal en FC Twente zoekt Maarten zijn passie inmiddels in een andere sport ;). Anders dan de vorige keer bezochten we dit maal een wedstrijd van de rugby Union. De regels zijn hier dan ook iets anders dan bij rugby league. De wedstrijd die we bezochten werd gespeeld in de Super 15, dit wordt gezien als de zwaarste rugby competitie ter wereld met 5 teams uit Zuid-Afrika, Australie en Nieuw-Zeeland. Helaas heeft de sport in NZ de afgelopen jaren veel aan populariteit verloren (ten koste van met name voetbal) waardoor het bij lange na niet uitverkocht was. Ook is de atmosfeer totaal anders dan wij gewend zijn in Europa. De wedstrijd eindigde in een 39-20 overwinning voor de Hurricanes. Na afloop deelden de spelers handtekening uit aan het publiek, doordat we letterlijk tickets aan het veld bij de spelersingang hadden is het ons zelfs gelukt om met een van de spelers op de foto te gaan. Na enige research bleek het hierbij om #16 van de Hurricanes Motu Matu'u te gaan. Geen flauw idee of hij überhaupt goed/bekend is maar dat terzijde ;)

Tot de volgende keer!

• 20 April 2014 - 12:12

Oma Sietses:

Het blijft genieten voor jullie.Fijn hoor!Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.Liefs,Oma

• 20 April 2014 - 12:58

HERMAN EN TERESA:

Wederom een verhaal vol van avontuur. Jullie kunnen er wel een film van maken. Nou het eerste land is jullie in ieder geval goed bevallen en jullie hebben een hele hoop leuke dingen gedaan. Nu nog even uitrusten bij je oom en dan op naar het volgende avontuur.

XXXX je pappie en mammie

• 20 April 2014 - 13:43

Edo:

Wij hebben via google op You Tube gekeken naar die bungy sprong en Nevis Swing. Onwijs wat gaaf maar ook knap dat ook Alba dat durfde. Echt gaaf om te zien. En ja zwemmen met dolfijnen is de wens van velen volgens mij en ook geweldig om die filmpjes daarvan te hebben gezien. Veel plezier nog op jullie grote lange avontuurlijke reis. Gr pa xxx

• 20 April 2014 - 21:18

Cindy:

Super leuk om al jullie avonturen te lezen!!! Er is hier iemand heel jaloers aan het zijn.....
    Let wel op dat jullie niet alleen maar leuke dingen doen, anders is het spaarpotje snel op en zijn jullie zo weer thuis :p!! Heel veel plezier verder!! xx Cindy

• 21 April 2014 - 10:51

Opa En Oma:

Lezen met belangstelling al jullie belevenissen en dat zijn er nog al wat!
    Zoek op google de plaatsen waar jullie zijn geweest zijn en zo zien wij ook
    nog wat van Nieuw- Zeeland.
    Gr, Opa en Oma.