Nieuw-Zeeland part I - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland part I - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Maarten & Alba - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland part I

Door: Maarten & Alba

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Alba

30 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hi allemaal!

Onze tour is nu dan eindelijk echt begonnen :)! Om 7:15 werden we bij het hostel opgepikt en zijn toen naar Hot Water Beach gereden. Dit is een strand dat op een vulkaan ligt. Je kunt hier in de branding een kuil graven die zich dan vanzelf opvult met zeer heet water. Het water in deze branding is zelfs zo heet dat er stoom vanaf komt en het water zelfs borrelt. Op sommige plekken kon je er niet eens staan, omdat je dan je voeten direct verbrandt. Hierna zijn we naar Hahei en Coromandel Beach gegaan. Hier zijn we langs een prachtige baai wezen kayaken. Langs de kustlijn en in het water liggen vele rotsblokken die door een vulkaan zijn ontstaan. Het was echt een geweldige ervaring, kayaken langs een prachtige kust die erg veel op Thailand lijkt met een strak blauwe lucht en volop zon! Vervolgens zijn we met de kayak naar een andere baai gevaren waar we aan land zijn gegaan om de Cathedral Cove te zien. De tourguides hadden in hun kayak een gasbrander meegenomen. Op het strandje waar we aan land gingen de tourguides koffie, cappuccino en hot chocolade voor ons maken :). En dat op een paradijselijk strand ;)! Vervolgens zijn we teruggegaan en zijn we met de hele groep gaan bbqen.

De volgende ochtend zijn we naar Raglan vertrokken wat een van de meest populaire surfbestemmingen ter wereld is. Het hostel was super mooi. We hadden er normale bedden, een eigen keuken en badkamer, een woonkamer en een balkon met jacuzzi. Met de groep hebben we de zonsondergang bekeken en vervolgens in de jacuzzi gezeten. 's Nachts hebben we nog een wandeling gemaakt om de glowworms te zien, die zich langs de weg bevonden. De volgende dag zijn we naar de Waitomo caves gegaan waar we de glowworm caves bezocht hebben. Dit is een grot vol met glowworms, waarbij niet de glowworm licht geeft maar hun grote boodschap. Het leek net alsof je naar een sterrenhemel keek. Daarna zijn we naar Mourea gegaan waar we in een traditioneel Maori meeting house (Wharenui) mochten verblijven. We zijn daar traditioneel verwelkomt en ze hebben ons veel verteld over hun cultuur. Daarna hebben ze de Haka gedaan en de Puia. De mannen hebben hierna de Haka geleerd en de vrouwen de Puia. Verder hebben we een traditioneel Maori dinner gehad, waarna de jongens zijn gaan rugbyen (Nieuw-Zeelands #1 sport!) en de meiden gingen de nagels lakken.

De volgende dag zijn we gaan raften. Bij Rotorua is de hoogste commercial waterval van 7 meter hoog. Het raften ging super goed en was echt heel gaaf. Voor Maarten ging de hoogste waterval ook erg goed, hij bleef namelijk netjes in de boot zitten. Alba vloog daarentegen uit de boot en mocht even een stukje zwemmen ;)! De 7 meter vielen echt heel erg mee, onder andere doordat de boot al ongeveer 4,5 meter lang was. Na het raften zijn we naar Rotorua gegaan. De stad die bekend staat om de rotte eieren geur die daar rond hangt. Dit komt doordat er de aardkorst daar heel erg dun is waardoor er veel thermal activity is. Op sommige plekken is de aardkorst zo dun, dat er borrelend water en modder uit de grond komt. Om 16 uur werden we vervolgens opgehaald door een bus om de Zipline Canopy tour te gaan doen. Alba's neef Julian werkt daar en wij gingen mee met een van zijn tours. De Zipline tour is een tour door een bos wat bestaat uit bomen van 800 tot zelfs 1000 jaar oud, die zelfs ongeveer 50 meter hoog kunnen worden. Hier zijn we van de ene boom naar de andere boom gegaan via een kabel (zipline). De langste rit was ongeveer 220 meter lang en de hoogste boom waarin we geweest waren was 50 meter hoog en we haalden een snelheid tussen de 30 en 50 Miles per uur. Het was echt heel erg gaaf om te doen en zeker wanneer je zo hoog zit en tussen en boven de bomen uitkomt en de zon op de boomtoppen schijnt. Het was ook heel mooi om te zien hoe druk de organisatie en tourguides de vogels in het bos proberen te beschermen tegen de ratten, possums en fretten. Ze proberen het bos terug te krijgen zoals het vroeger was. In het bos vind je dan ook geen vuilnis of wat dan ook. Sowieso hebben we in Nieuw Zeeland nog nergens vuilnis zien liggen en als de kiwi's iets vinden dan ruimen ze het op. Samen doen zij erg hun best om het land zo mooi en schoon mogelijk te houden. In het hostel waar we verbleven was er een gratis bbq waar we natuurlijk aan mee deden.

De volgende dag zijn we naar Hobbiton (bekend van de Lord of the Rings en The Hobbit films) gegaan, wat net buiten Rotorua ligt. Hobbiton is gelegen op een stuk grond/boerderij van een Nieuw Zeelander. In totaal zijn er 44 verschillende Hobbit huisjes en is er echt een heel dorpje inclusief water, bruggetje en een pub aangelegd. Heel leuk om te zien als je van Lord of the Rings houdt. Toen we terug kwamen zijn we in Rotorua door een geiserpark gelopen. Damn, wat kunnen die geisers stinken zeg! De geur bij een geiser is echt heel sterk en stinkt heel erg naar rotte eieren. Je moet echt je best doen om niet over je nek te gaan van de stank. Het was wel heel leuk om zo een thermal gebied te zien en we zijn tevens langs het Lake Rotorua gelopen. Daarna zijn we met Julian nog naar een klimmuur gegaan.

De volgende dag zijn we weer verder gegaan met onze tour. We zijn toen naar Taupo gegaan waar we zijn gaan skydiven! Super spannend om te doen, maar vooral heeeeel erg gaaf. We werden eerst gewogen en daarna kregen we onze pakken aan. Wij zaten bij de tweede groep, dus moesten wachten totdat de anderen gesprongen waren. Heel leuk om te zien hoe allemaal gekleurde parachutes naar beneden komen zweven. Daarna was het onze beurt. In het roze vliegtuigje werden we naar 15.000 ft gebracht. In het vliegtuig besprak iedereen de sprong nog met zijn instructeur. En toen ging de schuifdeur open...het moment is daar. Als eerste ging een andere jongen en daarna ging Alba en daarna Maarten. We gingen op de rand zitten, je hoofd moest naar achter en je benen ook zodat je zoveel mogelijk in een banaan vorm naar beneden gaat. Daarna gaf de instructeur aan dat de armen wijd mochten om te gaan zweven. Het ging zo snel en hard en je realiseert je dat je nu valt zonder enige hulpmiddelen. Heel bijzonder gevoel! Na de vrije val ging de parachute open en konden we rustig gaan hangen. Ook mochten we de parachute zelf besturen. Het uitzicht was echt prachtig. We keken uit op Lake Taupo. Echt een geweldige ervaring vonden we het. Na het parachute springen zijn we naar Wakahoro gegaan. Hier verbleven we bij een prachtig meer en waren de gastheren en gastvrouwen Maori's. Als avond eten maakten zij op traditionele wijze het eten voor ons klaar. Dit betekend dat het eten in de grond wordt klaargemaakt. Er worden stenen met een gasbrander verhit en daarna wordt het vlees er bovenop gelegd. Daarna ging er een doek overheen en werd er aarde opgegooid. Er werden verschillende stukken vlees/vis geserveerd: kip, rund, varken en aal. Daarnaast werden er zoete en gewone aardappelen geserveerd en als groente pompoen. Ook werd er traditioneel brood geserveerd, wat echt verrukkelijk was! In de avond ging Maarten met een groep aal vissen.

Tot de volgende keer!